... CORETAN KEHIDUPAN....

...andai saja aku bisa mengetahuinya...

Total Pageviews

OUCAK!!!

Monday, January 31, 2011

KEK BLACK FOREST

sumber : google

sumber : google

Macamana?? terbuntang tak mata kalian semua?? hahha...sedap kan..menarik jep...Tercetusnya aidea nak buat entry ni coz terliuqlah...hahaha
nak kongsi cikit resepi KEK BLACK FOREST....

>>>Aku yg duk sini yang mengadap gambar kek ni pun terliuq duk tengok lama-lama...adoyai...


Bahan-bahan ( Saiz 9" )

  • 120 gm gula kastor
  • 100 gm tepung gandum (saya guna tepung naik sendiri)
  • 20 gm serbuk koko
  • 4 biji telur
  • 10 gm ovalette
  • 20 gm air (saya guna air sejuk yang telah dimasak)
  • 1 sk esen vanila
  • 20 ml minyak jagung (saya cairkan mentega)
  • Untuk hiasan : Nondiary whipping cream (dipukul sehingga kembang-saya tidak guna banyak, takut muak), Jem blueberry (buah) Ceri merah, Chocolate rice (sorilah campur-2 bahasa)

Cara-cara

  1. Campurkan kesemua bahan kecuali minyak. Putar pada kelajuan tinggi selama 10-15 minit.
  2. Perlahankan putaran, masukkan minyak.
  3. Griskan loyang, masukkan adunan dan bakar selama 30-35 minit.
  4. Sejukan kek, potong 2 lapisan. Sapu krim dan letakkan beri.
  5. Naikkan kek atas lapisan yang telah dikrim tadi dan sapu semua bahagian kek dengan krim. Saya memang sapu sedikit.
  6. Hiaslah mengikut citarasa kita.

SUMBER : GOOGLE (MY RESEPI)

2 comments:

Bila nak baking ni?
 
bila free nak bakingla..nak try..hehe..kalu sodap nak buke kdai kek..ahha
 

Post a Comment

Popular Posts

halwa telinga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

@ Jom Berehat Sebentar @

bar

rainbow link